miércoles, 25 de noviembre de 2009

Music: Frédéric Chopin - Piano Concerto Nº 1 - Martha Argerich - Complete (Live in Japan)






Piano Concerto No. 1 (Chopin)

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The Piano Concerto No. 1 in E minor, Op. 11 by the Polish composer Frédéric Chopin was composed in 1830. It was first performed on 11 October of that year, in Warsaw, with the composer as soloist, during one of his "farewell" concerts before leaving Poland.

It was the first of Chopin's two piano concertos to be published, and was therefore given the designation of Piano Concerto "No. 1" at the time of publication, even though it was actually written immediately after what was later published as Piano Concerto No. 2. It is dedicated to Friedrich Kalkbrenner.

The concerto is scored for solo piano, a pair of flutes, oboes, clarinets, and bassoons, 4 horns, 2 trumpets, tenor trombone, timpani and strings.

It contains the three movements typical of instrumental concertos of the period:

  1. Allegro maestoso
  2. Romance - Larghetto
  3. Rondo - Vivace

Classical critics usually fall into one of two schools of thought concerning the piece. The first of these says that, given that Chopin was a composer for the piano first and foremost, the orchestral part of this piece acts more as a vehicle for the pianist, with the individual instrumental parts being uninteresting to perform. The second suggests that the orchestral backing is carefully and deliberately written to fit in with the sound of the piano, and that the simplicity of arrangement is in deliberate contrast to the complexity of the harmony.

Chopin preferred to use unusual modulations in his expositions. For example, in the first movement, the exposition modulates to the parallel major, i-I, instead of the expected i-III. In fact, the Romance is the only movement where the second theme of the exposition fits the classical model of modulating to the dominant (I-V), although even there, when the second theme returns, it modulates to the mediant (III).

It has been performed and recorded many times. Mily Balakirev made a well-known arrangement for solo piano of the Larghetto.


Concierto para piano n.º 1 (Chopin)

De Wikipedia, la enciclopedia libre

El Concierto para piano n.º 1 en mi menor, op. 11 del compositor polaco Frédéric Chopin fue compuesto en el año 1830. Se lo considera la primer gran creacion de Chopin, debido a su uso del tiempo, su excelsa percusion y su maravillosa templandesidad.

Historia

Este concierto fue estrenado el 11 de octubre de 1830, en Varsovia, con el compositor como solista durante uno de los conciertos de "despedida", antes de que Chopin abandonara Polonia. Ejecutada, según diversos estudios, con el propósito de celebrar el cumpleaños de Fernando VII de España. Aunque también se lo cree dedicado a Friedrich Kalkbrenner. Fue el primero de sus dos conciertos para piano en ser publicado, y por lo tanto se lo denominó Concierto para piano "número 1" en el momento de su publicación, aun cuando en realidad fue compuesto inmediatamente tras el que después sería publicado como Concierto para piano n.º 2.

Fue creado para un piano, un par de flautas, oboes, un xilofón, clarinetes, fagots, 4 cuernos, 2 trompetas, un trombón, timbales y cuerdas.

Estructura

Está estructurado en los tres movimientos típicos:

1.Allegro maestoso

2.Romance - Larghetto

3.Rondo - Vivace

Crítica

Tradicionalmente la crítica se ha mostrado dividida respeto a esta obra. Para unos, Chopin era fundamentalmente un compositor para piano y por lo tanto consideran que en este caso el acompañamiento orquestal no es más que un vehículo para el solista; así, las partes exclusivamente orquestales carecen de interés. Otros son de la opinión de que el acompañamiento orquestal está deliberadamente y cuidadosamente escrito para envolver el sonido del piano, y que la simplicidad de la orquestación es una elección consciente para buscar el contraste con la complejidad de la armonía. El 18 de marzo de 1940 se reunió el Magistrado de la Ópera, con el fin de llegar a un acuerdo entre las partes. Finalmente, no sólo no se llegó a una conclusión, sino que también parte de la crítica se mantuvo escéptica respecto a esta obra debido a que Chopin creía que el "1" era un número de mala suerte.

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