Apollo and Daphne is a baroque, life-sized marble sculpture by Italian Gian Lorenzo Bernini, housed in the Galleria Borghese in Rome. It was inspired by one of the stories included in Ovid's Metamorphoses.
In the story, Apollo, god of prophecy, sees the young Eros, god of love, playing with his bow and arrows and remarks, "What have you to do with warlike weapons? Leave them for hands worthy of them." In retribution for this reproach, Eros wounds Apollo with a golden arrow, causing him to fall in love with the nymph daughter of the river God Peneus. Eros additionally wounds the beautiful nymph Daphne, with a lead arrow, thus insuring she would not be wooed by Apollo's advances. (In fact, the arrow's power was so strong that Daphne forthwith refused all of her lovers.) Regardless of her father Peneus's requests for a son-in-law and grandchildren, Daphne begs to remain unmarried and he grudgingly consents.
Apollo, struck with the golden arrow of love, pleads with Daphne to fulfill his desire. Daphne begins to flee. Even as she runs, he is more captivated by her beauty. Apollo grows impatient and soon, sped by Eros, gains on her. With slower speed and failing strength, Daphne cries out to her father just as Apollo captures her. Not a moment later, Daphne's skin turns to bark, her hair leaves, her arms branches, her feet roots, and her face a treetop. In only a moment, Peneus protects his daughter by turning her into a laurel tree. After the transformation Apollo still embraces the tree. He cuts off some of her branches and leaves to make a wreath and proclaims the laurel as a sacred tree.
Bernini's sculpture captures Daphne's transformation with intense emotion and drama by portraying the different stages of her changes. The interlocking components and chiaroscuro create more narrative, reflecting foundations of Hellenistic Greek art.
Also during the Hellenistic period was the androgynous depiction of Apollo. He was slender, young, and had a feminine hair style, all of which are portrayed in this sculpture. Part of Apollo's iconography is the laurel tree and the wreath, originating from Ovid's story and illustrated in Bernini's work.
Although Apollo preached "All things in moderation" and was known to control his emotions, this sculpture clearly reveals him desperately pursuing love in vain. The failure of getting Daphne hints at Apollo's many failures with love in general, including being unable to win a maiden and his lovers' fidelity.
en.wikipedia.org/wiki/Apollo_and_Daphne_(Bernini)
Apolo y Dafne es una estatua realizada por kaste entre los años 1621 y 1624. Pertenece al estilo barroco.
Se trata de una escultura a tamaño real de mármol, expuesta en la Galleria Borghese en Roma.
Representa el mito de Dafne, nombre que en griego significa laurel. Era una ninfa hija del dios-río Peneo que transcurre por la región de Tesalia. El dios Apolo, afectado por una de las flechas de Eros, la amaba, pero ella no le correspondía y le esquivaba. En una ocasión Apolo la persiguió, y ella huyó hacia las montañas para evitarlo; entonces ella se encomendó al dios del río Peneo, que la transformó en un laurel. De sus pies iban saliendo raíces y sus extremidades se convertían en frondosas ramas del árbol que desde ese momento fue el consagrado al dios Apolo y pasó a representarlo.
La transformación la relata Ovidio en sus Metamorfosis. Este mito ilustra el origen de uno de los símbolos típicos del dios, la corona de laurel.
Bernini captura la transformación de Dafne con intensa emoción, retratando las diferentes etapas de sus cambios. Al igual que sucede en otra de sus obras, el Rapto de Proserpina, la obra nos pide que interactuemos con ella: vista desde la espalda de Apolo, la figura de Dafne queda oculta, mostrándonos sólo el árbol en que se transforma, de modo que girando alrededor de la estatua tenemos una visión en el tiempo de la metamorfosis de la ninfa.
La contraposición de los elementos y el uso del claroscuro reflejan la fuente de la escultura helenística de la que bebe Bernini.
También en el periodo helenístico existía esta percepción de Apolo como un muchacho andrógino, joven y delgado, con un peinado casi femenino, aspectos representados también en esta estatua.
Aunque Apolo predicaba la virtud griega de la sophrosyne, la moderación y la sobriedad, esta estatua le muestra persiguiendo desesperadamente a su amor, en vano.
Esta escultura se inspiró en el Apolo Belvedere de Leocares. La composición se realiza en plano-relieve, encontrándose llena de dinamismo y difuminación. El grito de horror de Dafne y el rostro perplejo de Apolo nos muestran un contraste de actitudes y aspectos que reflejan el interés por la representación de las esculturas
http://es.wikipedia.org/wiki/Apolo_y_Dafne
Bernini è sublime.
ResponderEliminarSil Matinez Pizarro
Scusa,ho perso la r.Martinez.
ResponderEliminarque la encuentres-
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