A lion is in the streets
West Poin Story
Rita and Cagney
White Heat
'G' Men (1935), Keighley
Model, early 1930
James Francis Cagney, Jr. (clic here Wiki) (July 17, 1899 – March 30, 1986) was an American film actor. Although he won acclaim and major awards for a wide variety of roles,[2] he is best remembered for playing "tough guys."[3] In 1999, the American Film Institute ranked him eighth among the Greatest Male Stars of All Time.[4]
For his first performing role, he danced dressed as a woman in the chorus line of the 1919 revue Every Sailor. After several years in vaudeville, Cagney continued as a hoofer and comedian until his first major acting role in 1925. He secured several other roles, receiving good reviews before landing the lead role the 1929 play Penny Arcade. After rave reviews for his acting, Warners signed him on an initial $500 a week, three week contract to reprise his role, which was quickly extended to a seven year contract.
Cagney's seventh film, The Public Enemy, became one of the most influential gangster movies of the period. Notable for its famous grapefruit scene, the film thrust Cagney into the spotlight, making him one of Warners' and Hollywood's biggest stars. In 1938 he received his first Academy Award for Best Actor nomination for Angels with Dirty Faces, before winning in 1942 for his portrayal of George M. Cohan in Yankee Doodle Dandy.[5] He was nominated a third time in 1955 for Love Me or Leave Me. Cagney retired for 20 years in 1961, spending time on his farm before returning for a part in Ragtime mainly to aid his recovery from a stroke.
Cagney walked out on Warners several times over his career, each time coming back on improved personal and artistic terms. In 1935 he sued Warners for breach of contract and won; this marked one of the first times an actor had beaten the studios on a contract issue. He worked for an independent film company for a year while the suit was settled, and also established his own production company, Cagney Productions in 1942 before returning to Warners again four years later. Jack Warner called him "The Professional Againster",[6] in reference to Cagney’s refusal to be pushed around. Cagney also made numerous morale-boosting tours of troops before and during World War II, and was President of the Screen Actors Guild for two years.
Taxi film. Image by Bettmann-CorbysWhite Heat. Virginia Mayo James Cagney
James Francis Cagney Jr (clic aqui Wiki) (17 de julio de 1899 - 30 de marzo de 1986),[1] conocido como James Cagney, fue un actor de cine estadounidense.
James Cagney fue una de las grandes estrellas del cine norteamericano. Pasó a la historia del cine por sus interpretaciones de gángster. Destacó en la década de los años 30 del siglo XX en la empresa cinematográfica Warner Bros y mantuvo su relevancia durante los años cuarenta y cincuenta.
Su primera película importante fue El enemigo público de William A. Wellman. Volvió a realizar el papel de gángster en dos películas dirigidas por Raoul Walsh: Los violentos años veinte y, sobre todo, en Al rojo vivo, donde dirá su frase más famosa, "En la cima del mundo, mamá".
Pero Cagney fue un actor muy versátil que intervino en toda clase de películas, desde comedias hasta dramas, pasando por westerns e incluso adaptaciones de obras de Shakespeare. Destacan en su filmografía "Desfile de candilejas", "El guapo", "Ha entrado un fotógrafo" y Ángeles con caras sucias, en los años treinta.
En los cuarenta continuó siendo uno de los actores favoritos del público y continuó participando en grandes películas. Una de boxeo, llamada "Ciudad de conquista", y la biografía idealizada de Yanqui Dandy, interpretación con la que ganó el Óscar al mejor actor. Este éxito le hizo romper con la Warner y fundar su propia productora, con la que no obtuvo ningún éxito por lo que tuvo que volver a la productora de los hermanos Warner.
En los cincuenta volvió a trabajar en algunas grandes películas como el "León de las calles", "Ámame o déjame", "Escala en Hawái" o "El hombre de las mil caras". Finalmente, acabó su carrera temporalmente en 1961, cuando protagonizara la comedia "Uno, dos, tres", dirigida por Billy Wilder.
En 1981 volvió a actuar en Ragtime, donde de nuevo demostró su gran talento interpretativo. Fue su última película. Le sobrevivió su esposa Frances Vernon con la que se había casado en 1922.
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