domingo, 5 de agosto de 2012

Alimentos y Bebidas: Cerveza - Luis Villa - Historia de la elaboracion de cerveza en Europa Occidental - Parte 4 - Pale Ale. Barley Wines e India Pale Ale - Links





Pale Ale, Barley Wines e India Pale Ale:

Durante el siglo XVIII al mejorar las técnicas de malteo, aparece una nueva malta denominada Pale Ale que permitió elaborar cervezas mucho más claras. En realidad se presume que eran cervezas de color ámbar a cobre obscuro según su densidad. Así comenzaron a elaborarse las primeras Pale Ales. Los vinos de cebada o Barley Wines encontraron en esta malta también su principal ingrediente y fue en la ciudad de Burton on Trent donde ambas cervezas adquirieron celebridad por su excelente calidad. Burton ya era famosa por elaborar excelentess Brown Ales. El agua de este lugar resultó ser la mejor del Reino Unido para elaborar Pale Ales. Pero recién fue a principios del siglo XIX que las Pale Ales de Burton se volvieron cervezas populares. Los cerveceros comenzaron a abandonar la producción de Porter mientras que las Pale Ales eran cada vez más solicitadas. En esto intervinieron varios hechos: la malta Pale Ale se abarató, la cerveza embotellada se puso de moda en las clases medias y la producción masiva de vasos de vidrio permitió a los consumidores apreciar el atractivo color de estas cervezas. Todo esto provocó un cambio en el gusto de los consumidores que comenzaron a demandar cervezas más claras y lupuladas que las que se conocían hasta entonces.

Un caso particular fue el de la India Pale Ale o IPA. Fue un estilo de cerveza concebido especialmente para abastecer a los civiles y a las tropas coloniales inglesas acantonadas en la India durante el siglo XIX. Los barriles enviados por barco debían soportar el largo viaje por climas tan tórridos que normalmente deterioraban las cervezas exportadas, como la London Porter que normalmente llegaba ácida al puerto. Un cervecero inglés llamado George Hodgson, dueño de la Old Bridge Bow Brewery, comenzó a enviar su cerveza a la India por alrededor de 1780 bajo el nombre de India Ale y pronto ganó fama ya que llegaba en mejores condiciones que las del resto de sus competidores. Hasta 1820 George Hodgson y su hijo Mark mantuvieron una especie de monopolio, apelando a prácticas comerciales muy cuestionables. Observando su éxito y en cuanto tuvieron una oportunidad, los cerveceros ingleses de Burton on Trent comenzaron a imitar la cerveza de Hodgson y en poco tiempo la superaron. En 1842 Hodgson había sido desplazado del mercado por los principales competidores de ese momento, que eran dos cervecerías rivales de Burton-on-Trent : Allsopp y Bass. Estas cervecerías entre otras, desarrollaron exitosamente este estilo, que lograba conservarse extraordinariamente bien, en parte gracias al alto contenido alcohólico y a una completa fermentación, pero principalmente debido a las excelentes cualidades conservantes del lúpulo.


Durante mediados del siglo XIX, esta cerveza se elaboraba exclusivamente con malta Pale Ale y lúpulo de la variedad East Kent. Para alrededor del año 1800, hubo una mala cosecha de cebada, por lo que los precios de la malta se dispararon y el gobierno británico terminó habilitando a los cerveceros a utilizar azúcar. Por esto también era normal utilizar algo de azúcar como auxiliar, que permitía aclarar el color de la cerveza, aumentar su contenido alcohólico y minimizar la turbidez, a demás de disminuir el costo de producción. Se presume que estaban tan impregnadas de lúpulo que sus características dominaban el perfil de la cerveza en amargor, sabor y aroma. Una cantidad extra de lúpulo se agregaba a cada barril antes de ser embarcado. Comparadas a otros estilos de cerveza de la época, las IPA’s eran de baja densidad inicial y extraordinariamente secas, lo que les daba una  sensación alcohólica, de sequedad final y amargor característicos.

Para 1847 el consumo de IPA ya se había instalado fuertemente en el mercado interno del Reino Unido, siendo probablemente la cerveza más consumida, aunque las versiones hechas para consumo en el mercado interno eran menos potentes que las de exportación. También se la llamaba India Beer o India Ale.

Los experimentados cerveceros escoceses también tomaron parte en este mercado de exportación, comenzando a producir IPA’s con singular éxito en parte gracias a la excelente calidad del agua de Edimburgo. Para 1880 las cervecerías escocesas exportaban más IPA’s que cualquier otro estilo de cerveza.

Al entrar el Imperio Británico en decadencia se fueron perdiendo los mercados de exportación y el aumento de los impuestos internos hizo que los cerveceros elaboraran las cervezas en forma cada vez más diluida y con menos lúpulo. El nombre India Pale Ale cayó en el olvido y comenzaron a llamarse simplemente Pale Ales, nombre que a su vez también fue siendo desplazado en mayor o menor medida por el término Bitter.
Generalmente reciben el nombre de Pale Ale las cervezas embotelladas y Bitter las que se expenden de barril.

El resurgimiento de los estilos tradicionales:
A partir de la década de 1980 distintas microcervecerías artesanales y algunas sobrevivientes de las pequeñas y medianas cervecerías tradicionales británicas  comenzaron a rescatar estos históricos estilos de cerveza que ya se habían extinguido, elaborando interpretaciones contemporáneas a partir de antiguos libros de cervecería, principalmente del siglo XIX. En los últimos 35 años también en los Estados Unidos hubo un increíble crecimiento de microcervecerías artesanales abocadas también a rescatar estos míticos estilos.




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Music: Ike And Tina Turner - Please Please - Goodbye So Long - Proud Mary - Lyrics



Ike And Tina Turner - Please Please  Goodbye So Long
video

Please, please, please, please
Oh yeah, oh yeah,
Please, please, please, please
Oh yeah, oh yeah, ever please
don’t go, don’t go, no no baby
I love you so

baby, don’t you know that you done me wrong
oh yes you are, ah ah
you get to my love, now you’re gone
oh yes you are, ever please
don’t go, don’t go, no no no baby
I love you so

Baby, want you to come on it.
take my hand, common take my hand
let me her you say
say you want to be my lover men
sing a song coming out
baby please, don’t go, don’t go, no no no baby
I love you so

and we stop the music, just a few minutes now
cause I want to ask you something.
is there anybody in this house
that’s ever been hurt
now I want to hear say
ah ah ah ah …
just sing a song now, ever please
don’t go, don’t go, no no no baby
I love you so.



Goodbye,Baby,you`re drivin` me crazy
You thought you had me baby,but I was infatuated,
things ain`t what they used to be and you can`t do a
darn thing for me

Hey,ooh waa ooh waa ooh waa
So long
ooh ooh ooh ooh waa ooh waa
So long

I said things ain`t what they used to be and you can`t
do a darn thing for me
I knew you was cheatin`,boy it wasn`t worth me
competin`,now
I ain`t gonna cry no more,I`m gonna let you go
I said things ain`t what they used to be,and you can`t
do a darn thing for me

Hey,ooh waa ooh waa ooh waa ooh waa
So long
ooh ooh ooh ooh waa ooh waa
So long



Ike and Tina Turner - Proud Mary
video



Left a good job in the city
Working for the man ev'ry night and day
Then i never lost a minute of sleep
When worrying 'bout the way that things
Might have been.
Big wheels keep on turning.
Proud mary keeps on burning.
Rolling
Rolling
Rolling on the river.
Cleaned a lot of plates in memphis.
Pumped a lot of 'tane down in new orleans.
But i never saw the good side of the city
'til i hitched a ride on a river boat queen.
Big wheels keep on turning.
Proud mary keeps on burning.
Rolling
Rolling
Rolling on the river.
If you come down to the river
Betcha gonna find the people who live
You don't have to worry though you have no money.
People on the river are happy to give.
Big wheels keep on turning.
Proud mary keeps on burning.
Rolling
Rolling
Rolling on the river.


Music: Ike And Tina Turner - Please Please - Goodbye So Long - Proud Mary - Lyrics






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Boxers


 
Boxers


 
Flowers for the Gentleman


 
High Bars


 
Portrait of a young girl posing as a cat


 
Shadow Boxer, Lithograph 1932


 
The Brown Bomber


 
Slavery



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Poesia: E. E. Cummings - Hombre no... - La Guerre - La luna se oculta - Llevo tu corazón en mi - Links





Hombre no...Hombre no, si los hombres son dioses; mas si los dioses
han de ser hombres, el único hombre, a veces, es éste
(el más común, porque toda pena es su pena;
y el más extraño: su gozo es más que alegría)

un demonio, si los demonios dicen la verdad; si los ángeles

en su propia generosamente luz total se incendian,
un ángel; o (daría todos los mundos
antes que ser infiel a su destino infinito)
un cobarde, payaso, traidor, idiota, soñador, bruto:

tal fue y será y es el poeta,

aquel que toma el pulso al horror por defender
con el pecho la arquitectura de un rayo de sol
y por guardar el latido del monte entre sus manos
selvas eternas con su desdicha esculpe.

Versión de Octavio Paz



La Guerre

I
el gran tamaño del cañón
es hábil

pero yo he visto
la voz enorme e inteligente de la muerte
que refugia una fragilidad
de amapolas...

digo que a veces
en estos largos animales parlanchines
se esconden puños de más silencio.

Yo he visto todo el silencio
lleno de vívidos muchachos sin ruido

en Roupy
he visto
entre barreras,

las absolutas y maduras y calladas niñas de la noche.

II
Oh dulce y espontánea
tierra cuántas veces
los
dedos
             punteros de
lascivos filósofos te pincharon
y empujaron

el pícaro pulgar
de la ciencia vejó
tu

     belleza cuántas
veces las religiones te han
puesto sobre sus rodillas huesudas
apretándote y

pegándote para que pudieras concebir
dioses
             (pero
fiel

a la incomparable
cama de la muerte tu
rítmico
amante
                tú les contestaste

solamente con
                               la primavera)

Versión de Marcelo Covian



La luna se oculta...

la luna se oculta en
sus cabellos.
El
lirio
del cielo
colmado de sueños,
se desploma.

cubre su brevedad en el canto
encierra en redes pájaros desmayados
por margaritas y crepúsculos
La ahonda.

Declama
sobre su
cuerpo
de la lluvia

esparcido murmullo.

Versión de Alfonso Canales
-e.e. Cummings poemas- Alberto Corazón , Editor, 1969



Llevo tu corazón en mí...

Llevo tu corazón en mí (lo llevo,
en el mío) no lo dejo (dondequiera
que voy, tú vas, querida; y lo que hago
lo haces tú, queridísima)
                                                   no temo

al hado (dulce hado mío) no
quiero el mundo (tú lo eres, fiel belleza)
tú eres lo que una luna siempre ha sido
y lo que un sol entonará por siempre

he aquí el mayor secreto e ignorado
(aquí raíz de raíz brote del brote
sombra del árbol que se llama vida;
más alto que esperanzas y pensamiento)
y tal prodigio rige las estrellas

tu corazón en mí (va con el mío)

Versión de Alfonso Canales
-e.e. Cummings poemas- Alberto Corazón , Editor, 1969



Poesia: E. E. Cummings - Hombre no... - La Guerre - La luna se oculta  - Llevo tu corazón en mi - Links 






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Poetry: William Wordsworth - We are Seven - Anecdote for Fathers - Links





 

WE ARE SEVEN.

A simple child, dear brother Jim,
That lightly draws its breath,
And feels its life in every limb,
What should it know of death?

I met a little cottage girl,
She was eight years old, she said;
Her hair was thick with many a curl
That cluster'd round her head.

She had a rustic, woodland air,
And she was wildly clad;
Her eyes were fair, and very fair,
—Her beauty made me glad.

“Sisters and brothers, little maid,
How many may you be?”
“How many? seven in all,” she said,
And wondering looked at me.

“And where are they, I pray you tell?”
She answered, “Seven are we,
And two of us at Conway dwell,
And two are gone to sea.”

“Two of us in the church−yard lie,
My sister and my brother,
And in the church−yard cottage, I
Dwell near them with my mother.”

“You say that two at Conway dwell,
And two are gone to sea,
Yet you are seven; I pray you tell
Sweet Maid, how this may be?”

Then did the little Maid reply,
“Seven boys and girls are we;
Two of us in the church−yard lie,
Beneath the church−yard tree.”

“You run about, my little maid,
Your limbs they are alive;
If two are in the church−yard laid,
Then ye are only five.”

“Their graves are green, they may be seen,”
The little Maid replied,
“Twelve steps or more from my mother's door,
And they are side by side.”

“My stockings there I often knit,
My 'kerchief there I hem;
And there upon the ground I sit—
I sit and sing to them.”

“And often after sunset, Sir,
When it is light and fair,
I take my little porringer,
And eat my supper there.”

“The first that died was little Jane;
In bed she moaning lay,
Till God released her of her pain,
And then she went away.”

“So in the church−yard she was laid,
And all the summer dry,
Together round her grave we played,
My brother John and I.”

“And when the ground was white with snow,
And I could run and slide,
My brother John was forced to go,
And he lies by her side.”

“How many are you then,” said I,
“If they two are in Heaven?”
The little Maiden did reply,
“O Master! we are seven.”

“But they are dead; those two are dead!
Their spirits are in heaven!”
'Twas throwing words away; for still
The little Maid would have her will,
And said, “Nay, we are seven!”



ANECDOTE for FATHERS

Shewing how the practice of Lying may be taught.

I have a boy of five years old,
His face is fair and fresh to see;
His limbs are cast in beauty's mould,
And dearly he loves me.

One morn we stroll'd on our dry walk,
Our quiet house all full in view,
And held such intermitted talk
As we are wont to do.

My thoughts on former pleasures ran;
I thought of Kilve's delightful shore,
My pleasant home, when Spring began,
A long, long year before.

A day it was when I could bear
To think, and think, and think again;
With so much happiness to spare,
I could not feel a pain.

My boy was by my side, so slim
And graceful in his rustic dress!
And oftentimes I talked to him
In very idleness.

The young lambs ran a pretty race;
The morning sun shone bright and warm;
“Kilve,” said I, “was a pleasant place,
And so is Liswyn farm.”

“My little boy, which like you more,”
I said and took him by the arm—
“Our home by Kilve's delightful shore,
Or here at Liswyn farm?”

“And tell me, had you rather be,”
I said and held−him by the arm,
“At Kilve's smooth shore by the green sea,
Or here at Liswyn farm?”

In careless mood he looked at me,
While still I held him by the arm,
And said, “At Kilve I'd rather be
Than here at Liswyn farm.”

“Now, little Edward, say why so;
My little Edward, tell me why;"
“I cannot tell, I do not know.”
“Why this is strange,” said I.

“For, here are woods and green hills warm:
There surely must some reason be
Why you would change sweet Liswyn farm,
For Kilve by the green sea.”

At this, my boy hung down his head,
He blush'd with shame, nor made reply;
And five times to the child I said,
“Why, Edward, tell me, why?”

His head he raised—there was in sight,
It caught his eye, he saw it plain—
Upon the house−top, glittering bright,
A broad and gilded vane.

Then did the boy his tongue unlock,
And thus to me he made reply;
“At Kilve there was no weather−cock,
And that's the reason why.”

Oh dearest, dearest boy! my heart
For better lore would seldom yearn
Could I but teach the hundredth part
Of what from thee I learn.


Poetry: William Wordsworth - We are Seven - Anecdote for Fathers - Links




 
 



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NASA: Pacific Ocean - China - Japan - Taiwan - Philippines - Saola and Damrey Approach China - It is happening now - August 2012

Saola and Damrey Approach China
acquired August 2, 2012 download large image (9 MB, JPEG, 6000x8400)
Two severe storms, Damrey and Saola, made landfall in southeastern China within hours of each other on August 3, 2012. The first storm to arrive, Damrey, came ashore in Jiangsu Province. Saola made landfall in Fujian Province. The storms could ultimately affect coastal areas in 10 provinces, Xinhua News Agency warned.
The Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) on NASA’s Terra satellite captured this natural-color image of the storms as they approached the China coast on August 2, 2012.
Saola’s clouds engulfed Taiwan, but the storm looked less organized than it had the day before. The smaller storm, Damrey, sported a distinct eye, and actually packed stronger winds on August 2. The U.S. Navy’s Joint Typhoon Warning Center (JTWC) reported that Saola had maximum sustained winds of 45 knots (85 kilometers per hour) and gusts up to 55 knots (100 kilometers per hour). Meanwhile, Damrey had sustained winds of 75 knots (140 kilometers per hour) and gusts up to 90 knots (165 kilometers per hour).
As the storms approached the coast, Chinese authorities urged local governments to watch the storms closely and warn residents of danger as quickly as possible, China Daily reported on August 2. Located between the projected storm tracks, Shanghai made emergency preparations for the coming storms, and tens of thousands of fishing boats were ordered to return to port.
By the time it made landfall in southeastern China, Saola had already caused widespread damage in the Philippines and Taiwan. News reports placed the combined death toll at more than 40. In China, Damrey and Saola downed power lines, forced the cancellation of dozens of flights, and prompted the evacuation of hundreds of thousands of residents.
  1. References

  2. CNN. (2012, August 3) 2 tropical cyclones strike Chinese coast in quick succession. Accessed August 3, 2012.
  3. Deutsche Presse-Agentur. (2012, August 3) Typhoon Saola death toll rises to 44 as storms hit China. The Hindu. Accessed August 3, 2012.
  4. Joint Typhoon Warning Center. (2012, August 2) Tropical Storm 11W (Damrey) Warning. [Online] URL: http://www.usno.navy.mil/NOOC/nmfc-ph/RSS/jtwc/warnings/wp1112web.txt Accessed August 2, 2012.
  5. Joint Typhoon Warning Center. (2012, August 2) Tropical Storm 10W (Saola) Warning. [Online] URL: http://www.usno.navy.mil/NOOC/nmfc-ph/RSS/jtwc/warnings/wp1012web.txt. Accessed August 2, 2012.
  6. Unisys Weather. (2012, August 2) Damrey Tracking Information. Accessed August 2, 2012.
  7. Unisys Weather. (2012, August 2) Saola Tracking Information. Accessed August 2, 2012.
  8. Zhu, J., Yingying S. (2012, August 2) China braces for 2 typhoons. China Daily. Accessed August 2, 2012.
  9. Xinhua. (2012, August 3) Typhoon Damrey sweeps east China. Accessed August 3, 2012.
NASA image courtesy Jeff Schmaltz, LANCE MODIS Rapid Response Team at NASA GSFC. Caption by Michon Scott.
Instrument: 
Terra - MODIS


NASA: Pacific Ocean - China - Japan - Taiwan - Philippines - Saola and Damrey Approach China - It is happening now - August 2012




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NASA: Myrtle Fire in South Dakota - Pringle - Ponderosa pine forest - US 385 Route - August 2012

Myrtle Fire in South Dakota
acquired July 28, 2012 download large image (3 MB, JPEG, 2648x2648)
Like many states in the Central Plains and the West, South Dakota has endured a busy wildfire season. According to National Interagency Fire Center statistics, wildfires had burned more than 96,000 acres in the state from January 1 through August 3, 2012. That acreage is just shy of the total burned in all of 2011 (97,230 acres) and far more than in 2010 (6,175 acres) or 2009 (10,056 acres). The most severe year for South Dakota wildfires in the past decade was 2006, when 237,807 acres burned.
One of the blazes that proved most challenging for firefighters was the Myrtle Fire, just west of the town of Pringle. From July 19–24, the fire singed more than 10,080 acres of ponderosa pine forest. The Advanced Land Imager (ALI) on NASA’s Earth Observing-1 (EO-1) satellite captured this view of the burn scar on July 28, 2012.
The fire began south of U.S. 385 when a Forest Service vehicle performing road maintenance generated sparks that ignited grass near the road. The blaze moved south toward the entrance of Wind Cave National Park. In all, it forced the evacuation of more than 200 homes, though none were damaged. The fire did destroy 18 structures at Williams Ranch, an uninhabited but historically significant homestead established in 1904.
Lack of winter snowpack, a dearth of precipitation, and hot summer weather primed the area’s vegetation for burning. Once the wildfire ignited, strong winds made it particularly difficult to control. Forecasters are predicting hot and dry conditions across much of the Great Plains and Mountain West throughout August, though the potential for fire should be normal in southwestern North Dakota.
  1. References

  2. Inciweb. (2012, August 2) Myrtle Fire. Accessed August 3, 2012.
  3. Inciweb. (2012, July 23) Myrtle Fire Progression Map. Accessed August 3, 2012.
  4. KOTA News. (n.d.) Myrtle Fire Destroys All 18 Buildings on Historic Williams Ranch. Accessed August 3, 2012.
  5. National Interagency Fire Center. (n.d.) NIFC Statistics. Accessed August 3, 2012.
  6. Wildfire Today. (2012, July 19) South Dakota: Myrle Fire Causing Evacuations South of Pringle. Accessed August 3, 2012.
  7. Wildfire Today. (2012, July 28) Black Hills Land Managers Proactively Organizing to Fight Fires. Accessed August 3, 2012.
NASA Earth Observatory image by Jesse Allen and Robert Simmon, using EO-1 ALI data provided courtesy of the NASA EO-1 team. Caption by Adam Voiland.
Instrument: 
EO-1 - ALI

NASA: Myrtle Fire in South Dakota - Pringle - Ponderosa pine forest - US 385 Route - August 2012




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