sábado, 13 de julio de 2013

Music: Friedrich Gulda - Piano Concerto No. 21 in C major. K. 467 - Directed by Claudio Abbado - Data English-Espanol - Links










Mozart piano concerto No. 21- 2  Gulda-Abbado





Concierto para piano n.º 21 (Mozart)
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El Concierto para piano n.º 21 en do mayor, K. 467, de Wolfgang Amadeus Mozart fue completado el 9 de marzo de 1785 y estrenado un día después, el día 10 de marzo, en el Teatro de la Corte Imperial y Real de Viena, en un concierto promocionado por el mismo Mozart. Este es uno de los conciertos para piano más populares del compositor.
Orquestación y estructura

Además del piano solista, la pieza está orquestada para una flauta, oboes, fagotes, trompas (todos estos en pares), tímbales y cuerdas.

Está estructurado en tres movimientos:

    Allegro maestoso
    Andante
    Allegro vivace assai

El primer movimiento se inicia de forma tranquila con una alegre marcha en las cuerdas bajas que es respondida por las cuerdas altas y los vientos-madera. De seguida un alegre arrebato se mezcla con el tema principal. El piano hace una entrada tranquila con una configuración en forma de escala (compás 74) que desemboca en una corta cadenza (compás 79) que termina en un trino antes de que toda la orquesta repita el tema principal. El piano elabora un poco más antes de agregar otra idea en sol mayor, que es precedida por un pasaje en la extraña escala de sol menor (compás 109). El tema principal se presenta en sol mayor, y pasa por escalas por parte del solista mientras los vientos-madera interpretan una figura melancólica. Esto pronto transita al tranquilo inicio y una reexposición en la tonalidad principal de la idea presentada anteriormente en sol mayor. Pronto, el tutti lleva el movimiento a una cadenza antes de la orquesta lo concluya con la sección final del inicio, ligeramente modificado para terminar en una nota tranquila pero distinta.

El andante se inicia con una figuración de terceto en el bajo soportando una melodía lánguida. Luego de una exposición reposada de la orquesta, el solista retoma el terceto y comparte la melodía con el conjunto. Hay breves momentos de "tristeza", pero en general el tono del movimiento es brillante y calmo.

El rondo final se inicia con la orquesta presentando un alegre y "saltarín" tema. Luego de una breve cadenza, el piano se une y elabora un poco más los temas. En apariencia el estilo es de pregunta-respuesta, con un intercambio fluido de roles por parte del piano y el conjunto. El solista usa las escalas y los arpegios para adornar los temas y una corta cadenza que transita a un tema principal. El tema principal se presenta una vez más, llevando el movimiento en sentido ascendente que termina en una nota triunfante.

http://es.wikipedia.org/wiki/Concierto_para_piano_n.%C2%BA_21_%28Mozart%29


The Piano Concerto No. 21 in C major, K. 467, was completed on March 9, 1785 by Wolfgang Amadeus Mozart, four weeks after the completion of the previous D minor concerto, K. 466.[1][2]

Structure

There are three

    Allegro maestoso; in common time. The tempo marking is in Mozart's catalog of his own works, but not in the autograph manuscript.[3]
    Andante in F major. In both the autograph score and in his personal catalog, Mozart notated the meter as Alla breve. [4]
    Allegro vivace assai

The opening movement begins quietly with a march figure, but quickly moves to a more lyrical melody interspersed with a fanfare in the winds. The music grows abruptly in volume, with the violins taking up the principal melody over the march theme, which is now played by the brass. This uplifting theme transitions to a brief, quieter interlude distinguished by a sighing motif in the brass. The march returns, eventually transitioning to the entrance of the soloist. The soloist plays a brief Eingang (a type of abbreviated Cadenza) before resolving to a trill on the dominant G while the strings play the march in C major. The piano then introduces new material in C major and begins transitioning to the dominant key of G major. Immediately after an orchestral cadence finally announces the arrival of the dominant, the music abruptly shifts to G minor in a passage that is reminiscent of the main theme of the Symphony No. 40 in that key.[5] A series of rising and falling chromatic scales then transition the music to the true second theme of the piece, an ebullient G major theme which Mozart had previously used in his Third Horn Concerto. The usual development and recapitulation follow. There is a cadenza at the end of the movement, although Mozart's original has been lost.

The famous Andante is in three parts. The opening section is for orchestra only and features muted strings. The first violins play with a dreamlike melody over an accompaniment consisting of second violins and violas playing repeated-note triplets and the cellos and bass playing pizzicato arpeggios. All of the major melodic material of the movement is contained in this orchestral introduction, in either F major or F minor. The second section introduces the solo piano and starts off in F major. It is not a literal repeat, though, as after the first few phrases, new material is interjected which ventures off into different keys. When familiar material returns, the music is now in the dominant keys of C minor and C major. More new material in distant keys is added, which transitions to the third section of the movement. The third section begins with the dreamlike melody again, but this time in A-flat major. Over the course of this final section, the music makes it way back to the tonic keys of F minor and then F major and a short coda concludes the movement.

The final rondo movement begins with the full orchestra espousing a joyous "jumping" theme. After a short cadenza, the piano joins in and further elaborates. A "call and response" style is apparent, with the piano and ensemble exchanging parts fluidly. The soloist gets scale and arpeggio figurations that enhance the themes, as well as a short cadenza that leads right back to the main theme. The main theme appears one final time, leading to an upward rush of scales that ends on a triumphant note.




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